טיפולי רפואה משלימה במקום העבודה

לחץ כבד במקום העבודה הוא אחד הגורמים העיקריים העלולים להביא לפגיעה בבריאות העובדים. המתח (סטרס) והלחץ, לצד שעות העבודה הארוכות, תזונה לא נכונה ומחסור בשעות שינה יכולים להתבטא בנזקים בריאותיים שונים, כמו: כאבי שרירים, כאבי גב, כאבי ראש וסחרחורות, בעיות ראיה, מחלות לב, בעיות עיכול ועוד. זאת ועוד, מצבי הלחץ יכולים להתבטא גם בנזק נפשי המתבטא בחרדה, דכאון, עייפות, אדישות או מוטיבציה נמוכה, ולהוביל לבעיות התנהגותיות כמו: אי שקט, בלבול, חוסר החלטיות, נדודי שינה, הפרעות אכילה ועוד.

התופעות הנלוות למתח, הבאות לידי ביטוי במקום העבודה הן ירידה בתפוקת העבודה, היעדרויות מרובות, נשירה ממקום העבודה ותאונות עבודה. בעשורים האחרונים, פסיכולוגיים ארגוניים וחברתיים הבינו שישנו קשר בין עבודה ממושכת במצבי מתח ולחץ לנזקים הגופניים, הנפשיים וההתנהגותיים הנגרמים בעקבות כך. כדי להילחם בתופעה, חברות וארגונים גדולים היום משקיעים משאבים רבים כדי להתמודד בדרכים שונות עם גורמי הלחץ בעבודה. אחת הדרכים הללו היא שילוב טיפולי רפואה משלימה במקום העבודה.

דרכים לטיפול בלחץ הנגרם ממקום העבודה

כאמור, ישנן מספר אמצעים בהם חברות וארגונים יכולים לבחור כדי להתמודד עם תופעת הלחץ והשחיקה של העובדים, ברמה הארגונית. למשל: ארגון ימי כיף או יום גיבוש לעובדים, ארגון סדנת תזונה או סדנת פעילות גופנית ובריאות, הפעלת מתחמי כושר במקום העבודה, הטמעת עקרונות ארגונומיה במשרד ועוד. בנוסף, ניתן להגביר את התמיכה בעובדים באמצעות פתיחת קווי תקשורת בין העובדים להנהלה, עריכת שינויים בתפקיד או באופי התפקיד לצורך יצירת גיוון ועוד.

נתיב טיפולי נוסף הוא, כאמור, באמצעות שילוב טיפולי רפואה משלימה במקום העבודה. טיפולים כמו פיזיותרפיה, עיסויים, שיאצו, רפלקסולוגיה, ארמותרפיה, דיקור, רייקי וכדומה הם טיפולים שכיום נחשבים מקובלים ויעילים מאוד, אשר שולבו גם בקופות החולים הגדולות בארץ. הענקת טיפולי רפואה משלימה לעובדים באופן קבוע ומסודר תסייע בהורדת המתחים, בהרגעת והרפיית השרירים, יספקו תחושת חיות וחיוניות ויעזרו להגיע לרוגע ואיזון נפשי. חלק מהטיפולים אף מסייעים להתמודדות עם בעיות אקוטיות הקשורות לאופי העבודה, כמו למשל כאבי גב וצוואר, דלקות בשורש כף היד או כאבי ראש הקשורים הרבה פעמים לעבודה ממושכת מול מחשב. הטיפולים יסייעו לטפל הן במקור הכאב והן בסימפטום עצמו וישפרו את תחושת העובד.

הטיפולים יכולים להיערך ישירות במקום העבודה, במתחמים מיוחדים או בעמדת העבודה של העובד, תוך התאמתם לעובד ולאופי עבודתו. הטיפולים מסייעים בהפגת לחץ ומתחים הקשורים במקום העבודה, מחזקים את תחושת השייכות, משפרים את המוטיבציה, את תפקוד העובדים ועוזרים במניעת תאונות עבודה ואובדן ימי עבודה. העובדים בריאים יותר כתוצאה מהטיפולים, פרודוקטיביים יותר ומרוצים יותר מעצמם וממקום העבודה שלהם.

מאמרים נוספים

 ↑