מאמרים בחינם - Like2Read | פסיכולוג ילדים ופסיכולוג מבוגרים– על הדומה והשונה
שלום אורח, התחבר | הרשם | התחבר דרך פייסבוק 12
12

החברים בפייסבוק

תגיות נפוצות

אנחנו במספרים

קטגוריות: 28
נושאים: 181
משתמשים: 2196
מאמרים: 7150
Like: 59
מאמרים -> בריאות -> בריאות הנפש
הוסף עכשיו מאמר למדור :
בריאות הנפש
 

פסיכולוג ילדים ופסיכולוג מבוגרים– על הדומה והשונה


הורים ברשת

צוות הורים ברשת

למאמרים נוספים על הורים וילדים, לקויות למידה וטיפול בילדים אתם מוזמנים להיכנס לאתר של מיזם הורים ברשת

 
 

פסיכולוג הוא איש מקצוע העוסק בטיפול ובמחקר על האדם. בעת פנייה לייעוץ אצל פסיכולוג, אנו נמצא שיש מגוון רחב של תחומי התמחות, כגון פסיכולוג חינוכי, פסיכולוג קליני ופסיכולוג שיקומי. על אף ההבדלים שבינהם, אנו עשויים למצוא שלעיתים הפרקטיקה שלהם דומה וכי חלקם מטפלים במבוגרים וחלקם בילדים. כאשר אנו חושבים על טיפול פסיכולוגי אנו מדמיינים איש מקצוע היושב מול המטופל שלו ומשוחח עמו על הקשיים והבעיות שלו. ההגיון הבריא שלנו אומר לנו כי הדיבור על המועקות והמצוקות שלנו עשוי לתת מזור לנפשנו להקל על התמודדותינו. בתפיסה זו יש הרבה אמת, אולם היא מהווה רק חלק מהמקום הטיפולי והיא שונה אף יותר בעת טיפול בילדים. במאמר הנוכחי ננסה להבין את ההבחנה שבין הטיפול במבוגרים לבין הטיפול בילדים.

הטיפול במבוגרים כולל בתוכו פרדיגמות עבודה מגוונות, שהשתיים הבולטות בתוכן הן הטיפול הפסיכודינאמי והטיפול ההתנהגותי קוגניטיבי. הטיפול הפסיכודינאמי מתבסס על הקשר הבין אישי שבין המטפל למטופל, תוך נתינת מקום להעלאת תכנים מהעבר ומההווה. השיח המילולי יתפוס מקום מרכזי במפגש שבין המטפל למטופל וינתן מקום מרכזי לחוויות הילדות, ליחסים המוקדמים עם ההורים ולהיבטים הלא מודעים של המטופל. הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי יתמקד בטיפול בסימפטומים שעמם המטופל מעוניין להתמודד, הוא יתמקד בהתנהגותו של המטופל בזמן ההווה ויכלול בתוכו מטרות ברורות ומוגדרות. בהמשך המאמר אנו נתמקד דווקא בטיפול הפסיכודינאמי.

לטיפול בילדים יש דמיון לטיפול במבוגרים בהיבטים רבים, גם כאן ינתן מקום לקשר שבין המטפל לבין המטופל וגם כאן ניתן להבחין בין טיפול פסיכודינאמי לבין טיפול קוגניטיבי התנהגותי. אולם, לילדים יש מאפיינים רבים השונים מן המבוגרים ועל כן, גם אופן הטיפול יהיה שונה. ראשית, הסטוריית החיים של ילדים היא קצרה יותר ולכן עבודתו של הפסיכולוג הדינאמי לא תעשה ממקום של מערכת יחסים מוקדמים ופחות על התמקדות בחוויות עבר ויותר בחשיבה על חוויות ההווה ועל התמקמותו של הילד בתוך העולם. שנית, ילדים עושים שימוש מופחת ממבוגרים במרחב המילולי והם נותנים מקום מרכזי יותר למשחק. לפיכך, העבודה הטיפולית עם ילדים תעשה פחות בשיחה ובדיאלוג מילולי ויותר דרך משחק.

חוקרים ופסיכולוגים (כדוגמת אנה פרויד, מלאני קליין וויניקוט.  מצאו שלמשחק יש היבט תרפויטי בפני עצמו, לפיכך עצם המשחק עצמו הנעשה בין הילד לבין המבוגר עשוי להיות בעל מרכיב טיפולי חשוב. כמו כן, באמצעות המשחק עולים אצל הילד תכנים חשובים הנוגים להתמודדותו עם העולם: הילד מבטא באמצעות המשחק את דמיונו, את רגשותיו, את הפחדים, את התסכולים ואת התפרצויות הזעם והכעסים שלו. כמו גם, את האהבות וההנאות שלו מהעולם. כך, הפסיכולוג יכול לשוחח באופן בלתי מילולי עם הילד על עולמו ולגעת במרכיבים השונים של חייו הנפשיים.

נוסף על כך, המשחק עם המבוגר מהווה אמצעי לקשר בין אנושי, שבאמצעותו הילד לומד לתקשר עם העולם ככלל ועם מבוגרים בפרט. באמצעות המשחק הילד לומד לשתף, לוותר לאחר, להביע את רצונותיו, להעניק וגם להתבונן באחר. ביסוס של מערכת יחסים בעל אמון וביטחון עם המטפל עשויה לנטוע בתוך הילד תקווה ותחושת מסוגלות ולעזור לילד להתמודד עם יצירת קשרים חדשים בהמשך חייו.

אם כן, לטיפול במבוגרים ולטיפול בילדים יש הרבה דמיון, כגון העבודה על מערכת היחסים שבין המטופל והמטפל ובנתינת מרחב להבעת מצוקות ותסכולים. אולם אצל ילדים, הטיפול נותן מקום נרחב להבעה הבלתי מילולית, תוך  מרכזיות לפעולת המשחק.

כתבו: צוות הורים ברשת.


 
 

דירוג : starstarstarstarstar | 1 צפיות ייחודיות | דווח למערכת על מאמר לא תקין

תגובות בפייסבוק


תגובות באתר :

לא נמצא


אנא מלא את כל השדות

כותרת:


תגובה:


אימות:
Captcha כתוב את הטקסט

שת"פ

© כל הזכויות שמורות like2.co.il · שיתופי פעולה