שלום אורח, התחבר | הרשם | התחבר דרך פייסבוק 12
12

החברים בפייסבוק

תגיות נפוצות

אנחנו במספרים

קטגוריות: 28
נושאים: 181
משתמשים: 2094
מאמרים: 6823
Like: 59
מאמרים -> תקשורת -> יחסי ציבור
הוסף עכשיו מאמר למדור :
יחסי ציבור
 

פרסום אל מול יחסי ציבור


גיל הראל
 
 

יחסי ציבור משמשים כאמצעי אסטרטגי שבאמצעותו מעבירים מידע שיווקי ותקשורתי של גוף כלשהו לקהל המטרה שלו.

יחסי ציבור הם ערוץ אחד מתוך מגוון אחרים, אשר כולם שייכים לתחום הפרסום. הבלבול בין שתי הפעילויות הוא נפוץ ולפעמים אף חושבים כי מדובר בתחומים זהים, אבל זוהי טעות. על אף העובדה כי שתי הפעילויות משיקות, פעילות תחום הפרסום ופעילות היח"צ מתקשרות עם הקהל בדרכים שונות.

בין יחסי ציבור לפרסום ישנם מספר הבדלים עיקריים:

שימוש שונה בערוצי התקשורת
עולם הפרסום פועל באמצעות רכישת מדיה: פרסום בטלוויזיה, באנרים באתרי אינטרנט, תשדירי רדיו, מודעות בעיתונים, שלטי חוצות ועוד ומנגד יחסי ציבור מגיעים אל קהלם בעזרת "מתווכים" – עורכים וכתבים בכל ערוצי המדיה.

עלות
מעצם היותו מבוסס על רכישת מדיה, עלות הפרסום גבוהה בצורה ניכרת מעלות יחסי ציבור, מעצם היותן של מדיות הפרסום יקרות. כאשר שוכרים משרד יחסי ציבור או יחצ"ן, העלות היא אך ורק בגין העבודה המבוצעת.

התייחסות הציבור
כפי שנאמר לפני כן, פעילות יחסי ציבור נעשית בעזרת בכתבים ועורכים ועל כן נתפשים כאמינים יותר בפני הקהל הנוטה לקבל את המידע המתפרסם מבלי שהכיר את השיקולים שהובילו לפרסומו, ומנגד כאשר הוא נתקל במידע פרסומי, הוא מיד יודע כי ישנו אינטרס העומד מאחוריו ולכן הוא מתייחס למידע בערבון מוגבל.

מספר הופעות המידע
בעוד פרסומת ניתן להציג ללא הגבלה כמותית, אלא רק תקציבית, יחסי ציבור מוסרים מידע לתקשורת שיופיע פעם אחת בלבד בכל גוף תקשורתי, ובמקרים רבים לא יוצג בכלל. כמובן שאפשר להעביר את אותו המידע יותר מפעם אחת, בצורת הודעות שונות לתקשורת, אבל בסך הכל מספר ההופעות של הידיעה עדיין יהיה מועט.

שליטה במידע המתפרסם
בעולם הפרסום, קובע הלקוח באילו אמצעי תקשורת ואילו מסרים יתפרסמו. בשונה מעולם זה, בעת העברת מידע יחצ"ני, לא קיימת שליטה מלאה על הידיעה המתפרסמת – הכל נתון לשיקולי העורך והעיתונאי הרוצים להשתמש במידע שהועבר להם.
יש לציין כי קרבת הקשר בין המשרד היחצ"ני לבין העיתונאי משפיעה על ההחלטה, אבל המילה האחרונה היא של גוף התקשורת.

צורת המסר
לעומת פרסום המשתמש במסרים לקהל באופן ישיר, באמצעות סיסמאות וסלוגנים קצרים וקליטים ועם נטייה ויזואלית חזקה, תחום יחסי הציבור פונים לציבור בצורה שאינה ישירה – ניסיון לגרום למקבל המסר לקלוט אותו מבלי לציין אותו במפורש.

 הדילמה בין שני הערוצים היא לרוב כלכלית. המצב האידיאלי הוא השילוב בין פרסום ליחסי ציבור.


 
 

דירוג : starstarstarstarstar | 0 צפיות ייחודיות | דווח למערכת על מאמר לא תקין

תגובות בפייסבוק


תגובות באתר :

לא נמצא


אנא מלא את כל השדות

כותרת:


תגובה:


אימות:
Captcha כתוב את הטקסט

שת"פ

© כל הזכויות שמורות like2.co.il · שיתופי פעולה